Tuesday, October 6, 2009

PERMULAAN AGAMA...MENGENAL ALLAH





Awalluddin ma'rifatuLLah... Permulaan agama itu adalah mengenal ALlah.. Kenalkan anak-anak kita dengan lagu sebegini. Lentur jiwanya yang masih rebung dengan lagu-lagu yang mengenal Allah. Trend ibu bapa sekarang suka hantar anak-anak belajar di Tadika Cina dan ada juga yang hantar ke sekolah yang ditadbir spenuhnya oleh church. Kalau kat Sabah ni..itu perkara biasa. Tak tau pula di tempat lain. Mereka seolah-olah bangga kerana menghantar anak ke sekolah macam ini.

Memang budak itu (saya sendiri bercakap dengannya) petah bercakap dalam English..tapi, dalam kotak fikiran saya bermain-main..macammana dgn semangat cintakan Islam anak kecil ini? Permulaan dalam agama pula..apa yang dia kenal dulu?..Lantas timbul rasa kasihan dalam hati saya..anak itu masih kecil. Biar hatinya terdidik dengan mengenal Allah dan Rasulnya..kenal akan tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Bukanlah niat untuk berprasangka..tapi, bukankah lebih baik kita hantar anak ke sekolah yang mengajar mendekatkan diri kepada Allah dan mengajar tanggungjawab sebagai seorang Muslim... Di Tawau nie..bertebaran Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI).. berhampiran bandar ada..PASTI Jalan Kuhara... Taman-taman perumahan..PASTI Taman Ria, Megah Jaya dan Bandar Sri Indah..ceruk kampung pun ada..PASTI Batu Payung..PASTI Sri Gading.. Itu yang saya tau..

Mudah-mudahan berkat usaha kita mengharapkan yang terbaik untuk agama, dunia dan akhirat anak kita...Allah pasti mengabulkan permintaan dan lintasan hati kita yang ikhlas keranaNya.. Sama-sama kita mendidik anak-anak kita menjadi anak-anak yang cemerlang..bukan sahaja di dunia..malah di akhirat kerana yang utama dan lebih utama adalah pandangan ALLAH. InsyaALLah..

Jangan lupa untuk sentiasa lurus niat mengingati Allah dalam setiap yang kita lakukan...kerana kita hidup hanya untuk Allah. Mudah-mudahan segala dugaan dapat kita harungi dengan penuh REDHA-SABAR-SYUKUR...Syukur AlhamduLillah I'm a Muslim...and We are a Muslim...So, don't forget to say Bismillah in everything we do.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails

Click 'PLAY' for listening very nice Al-Quran recitations

Halwa Telinga Penyejuk Jiwa


width="228"height="128"name="FlashContent"allowscriptaccess="never" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer">
Template by: Abdul Munir
Website: 99computercity